Nyanländas lärande

fredag 5 september 2014

Lektionsförslag: Litteraturhistoria genom en podcast

Lektionsförslag: Litteraturhistoria genom en podcast


Litteratursamtal - genom eget podcastprogram via programmen Audiacity eller Soundcloud
@braneback tipsar om programmet Audacity i sin nybörjarguide för flippande lärare på sin blogg Kilskrift. Hon tipsar även om  Beginner’s Guide To Setting Up Your Own Podcasts samt Online Audio Cutter  som är ett onlineverktyg för att klippa ljudfiler. Vi får diskutera regler kring publicering, upphovsrätt, spridning med mera (från @braneback nybörjarguide - Kilskrift). 


Hur kommer arbetet se ut?

Detta arbete kommer att fortlöpa under hela läsåret.  En epok kommer att kräva ungefär 3-4 lektionstimmar med förberedelse och återkoppling. Samt 30-60 minuters redovisning per grupp.Vi använder en till två lektioner för att ha förberedande tid till redovisningen. Redovisningslektionen sker utanför lektionstid.  Feedback och utvärdering sker på en och samma lektion av samtliga grupper, eventuellt två lektioner beroende på hur många grupper det är i varje grupp samt om jag ska lyssna tillsammans med eleverna eller alla grupper lyssnar samtidigt utifrån varsin länk. Eleverna kommer att vara grupper om 4. 

Eleverna får vara samma grupp halva tiden sen konstruerar jag om grupperna. Det grundmaterial jag utgår från är en lärobok. Detta material har jag gjort om till färdiga kompendier för varje epok med faktafrågor och diskussionsfrågor. Utöver det tillkommer det ordlistor/ordmoln, individuella texter (antingen utanför grundmaterialet eller så får de ansvara för var sitt avsnitt i grundmaterialet). Till varje epok finns det ett utdrag ur en urkund. Denna ska alla läsa och diskutera utifrån mallen "Analys av skönlitterära texter" en mallen har jag konstruerat själv och är utformad efter kursplanen. Denna mall kommer att utgöra grunden för hela podcasten. Alla elever får en gemensam introduktion och gemensam faktatext. Sedan får eleverna varsin text. 


Innan de kommer till inspelningen ska eleverna:

  1. Kolla på flippen om epoken, exempelvis ett avsnitt ut Hej litteraturen som finns på utbildningsradion
  2. Delta i introduktion och inledande diskussion och intresseinfångning
  3. Gemensam läsning av gemensam faktatext och urkund- utgå från de olika lässtrategierna: ställa frågor, reda ut oklarheter, förutsägelse och förförståelse
  4. Eventuellt kolla på flippen om den egna texten
  5. Svara på frågor att fundera över
  6. Läsa sammanfattningen/skriva en sammanfattning
  7. Förstå diskussionsfrågan/skriva en diskussionsfråga samt förbereda en egen åsikt
  8. Öva in sitt manus - individuell träning på uttalet och prosodi. Tänk ut vilka ord du vill betona!

Inspelning

Varje elev får prata i 5-7 minuter. Så ska de prata om sin text samt vara samtalsledare för en diskussionsfråga. Modellen är snarlik den de möter på nationella provet, vilket gör dem väl förberedda på den när det är dags för det. Jag som lärare använder en liknande bedömningsmall under inspelningen och antecknar efter en liknande mall från de nationella proven. Denna struktur nedan ska eleverna följa:
  1. Hälsa alla välkomna till programmet
  2. Läsa upp sammanfattningen
  3. Sammanfatta texten
  4. Berätta sina svar på frågor att fundera över
  5. Läsa och förklara diskussionsfrågan
  6. Säga sin åsikt eller fördela orden till någon annan
  7. Låta alla komma till tals
  8. Sammanfatta diskussionen
  9. Tacka för att alla medverkat i programmet. 
  10. När alla har varit samtalsledare ska de svara på några frågor efter en specifik mall som rör hur samhället såg ut och varför man skrev som man gjorde på den tiden. Vad är likheten mellan texterna?

Efter inspelningen

  1. De får ta del av sina omdömen via ett youtubeklipp/personlig feedback muntlig eller skriftlig.
  2. Eleverna samlas och lyssnar på sitt program och svarar på frågor (ibland muntligt, ibland skriftligt).
    1. Hur är tydligheten?
    2. Hur är innehållet?
    3. Kommer alla till tals?
    4. Ställer man frågor? 
    5. Används argument/resonemang i flera steg?
    6. Hade alla förstått texterna?
    7. Vad har ni lärt er om epoken?
    8. Har ni utvecklat språket?
    9. Källkritik
    10. Eleven får ett omdöme på hur hens förmåga att analysera och reflektera över sin egen språkutveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar