Nyanländas lärande

fredag 5 september 2014

Bedömningsaspekter i alla ämnen Lgr11

Detta material är bearbetat från Skolverkets publikation Bedömningsaspekter.
Du får lära dig att tolka de olika betygsstegen. A, C och E.

1.     Att föra resonemang
2.     Begreppsförståelse
3.     Ge omdömen
4.     Föra diskussionen/resonemanget framåt

Ord:
  •  Konkret/ konkretisera
  • Problem/problematisera
  •  Resonemang, diskussion, argument
  • Underbyggda resonemang
  • Logik, logisk
  • Värdering
  • För-och nackdelar
  • Relevant
  • Korrekt


1.1 Begreppsförståelse - I vilken uträckning använder du typiska ord och begrepp för det ämne du resonerar om? 

För ett A ska du: använda dig av väl fungerande begrepp
För ett C ska du: använda dig av relativt väl fungerande begrepp
För ett E ska du: använda dig av i huvudsak fungerande begrepp

För ett A ska du: ha god användning av begrepp
För ett C ska du: ha relativt god användning av begrepp
För ett E ska du: ha viss användning av begrepp

Du ska kunna:
För högre nivå ska du kunna:
Du ska kunna använda några relevanta begrepp på ett korrekt sätt.
För högre nivå ska du kunna använda fler relevanta begrepp på ett korrekt sätt.
Du kan alltså inte använda massor av begrepp som du inte förstår.
Du måste förstå begreppen för att kunna använda dem i rätt sammanhang. 




1.2 Begreppsförståelse - Med vilken precision använder du ämnesspecifika begrepp?

För ett A ska du: använda dig av väl fungerande begrepp
För ett C ska du: använda dig av relativt väl fungerande begrepp
För ett E ska du: använda dig av i huvudsak fungerande begrepp

För ett A ska du: ha god användning av begrepp
För ett C ska du: ha relativt god användning av begrepp
För ett E ska du: ha viss användning av begrepp


Du ska kunna:
För högre nivå ska du kunna:
Du ska kunna använda ämnesspecifika relevanta begrepp.
En del begrepp kan till viss del kan användas felaktigt eller oklart.
Relationen mellan närliggande begrepp är oklar.
För högre nivå ska du kunna använda begreppen korrekt och tydligt.  
Du kan till exempel göra skillnad på närliggande begrepp som stat, kommun och landsting.



  
2.1 Föra resonemang - Hur många led resonerar du i?

För ett A ska du: använda dig av väl utvecklade resonemang
För ett C ska du: använda dig av utvecklade resonemang
För ett E ska du: använda dig av enkla resonemang

För ett A ska du: använda dig av väl underbyggda resonemang
För ett C ska du: använda dig av relativt väl underbyggda resonemang
För ett E ska du: använda dig av till viss del underbyggda resonemang


Du ska kunna:
För högre nivå ska du kunna:
Du ska kunna konstatera enkel fakta och dra enkla slutsatser.
Dina resonemang är enkla som till exempel "a leder till b därför att...."

För högre nivå ska du kunna resonera i flera led som i en kedja. "a leder till b, b leder till c, c leder tillbaka till a därför att..."




Fraser du ska använda:
·        "därför att.."
·        "det leder till...",
·        "eftersom...". 





2.2 Föra resonemang - I vilken omfattning konkretiserar du ditt resonemang?

För ett A ska du: använda dig av väl utvecklade resonemang
För ett C ska du: använda dig av utvecklade resonemang
För ett E ska du: använda dig av enkla resonemang

För ett A ska du: använda dig av väl underbyggda resonemang
För ett C ska du: använda dig av relativt väl underbyggda resonemang
För ett E ska du: använda dig av till viss del underbyggda resonemang


Du ska kunna:
För högre nivå ska du kunna:
Du ska kunna göra enkla resonemang.
Du kan redogöra för ämnet utifrån en allmän hållning.

För högre nivå ska du kunna, ge exempel, göra jämförelser i tid och rum.
Du ska kunna redogöra för orsakssamband och konsekvenser.
Du kan ge stöd åt dina resonemang utifrån dina erfarenheter, vad du kan eller varit med om.
Du nyanserar innehållet eller kommer med egna infallsvinkar på ämnet. 


Fraser du ska använda:
·        ”xxx handlar till exempel om….”
·        ”Exempelvis…”
·        ”Händelsen xxx inträffade därför att…”
·        ”Händelsen xxx orsakades av…”
·        ”Om det hade varit jag….”
·        ”Till skillnad från mig/idag…”
·        ”I dagens samhälle…”
·        ”Jag känner igen mig, därför att…”
·        Jag tror att….”
·        ”Tack vare ….. blev det…”
·        ”Xxx påminner mig om… därför att”
·        ”Om jag hade befunnit mig på platsen hade jag…. eftersom”




2.3 Föra resonemang- Hur stor del av ett relevant innehåll behandlas i resonemanget?

För ett A ska du: använda dig av väl utvecklade resonemang
För ett C ska du: använda dig av utvecklade resonemang
För ett E ska du: använda dig av enkla resonemang

För ett A ska du: använda dig av väl underbyggda resonemang
För ett C ska du: använda dig av relativt väl underbyggda resonemang
För ett E ska du: använda dig av till viss del underbyggda resonemang


Du ska kunna:
För högre nivå ska du kunna:
Du ska kunna välja ut det som är viktigt och relevant. 
Du har ett eller några få resonemang. 
För en lägre nivå räcker det med om man lyfter upp något som är relevant, men det är inget krav på att man måste ha med de viktigaste aspekterna.

För en högre nivå ska du ha flera resonemang.  
Större delen av innehållet du behandlar ska vara relevant och viktigt.
 Flera resonemang blir i helheten mer utvecklat än om du enbart skulle ha ett resonemang att fundera kring. 





  

2.4 Föra resonemang - I vilken omfattning problematiserar du ditt resonemang?

För ett A ska du: använda dig av väl utvecklade resonemang
För ett C ska du: använda dig av utvecklade resonemang
För ett E ska du: använda dig av enkla resonemang

För ett A ska du: använda dig av väl underbyggda resonemang
För ett C ska du: använda dig av relativt väl underbyggda resonemang
För ett E ska du: använda dig av till viss del underbyggda resonemang

Du ska kunna:
För högre nivå ska du kunna:
Du ska kunna redogöra för några enstaka för- och nackdelar,

För högre nivå ska du kunna växla mellan olika perspektiv och redogöra för flera för- och nackdelar.
Ju mer du problematiserar desto högre nivå på uppgiften. 

Fraser du ska använda:
·        "å ena sidan – å andra sidan"
·        "Fördelarna med...är..."
·        "Nackdelarna med...är..."
·        ”dels är…. dels är….”




  

2.5  Föra resonemang - I vilken omfattning drar du relevanta slutsatser i sitt resonemang?

För ett A ska du: använda dig av väl utvecklade resonemang
För ett C ska du: använda dig av utvecklade resonemang
För ett E ska du: använda dig av enkla resonemang

För ett A ska du: använda dig av väl underbyggda resonemang
För ett C ska du: använda dig av relativt väl underbyggda resonemang
För ett E ska du: använda dig av till viss del underbyggda resonemang

Du ska kunna:
För högre nivå ska du kunna:
Du ska kunna dra några få slutsatser som hör till ämnet. 
För högre nivå ska du dra flera relevanta slutsatser.

Slutsatserna ska kännetecknas av komplexitet, generalisering och träffsäkerhet.

För en högre nivå ska du även värdera dina egna slutsatser, tycka och säga någonting om dem.










2.6 Föra resonemang - I vilken omfattning använder sig eleven av ämnesspecifika begrepp med precision i sitt resonemang?
Du ska kunna:
För högre nivå ska du kunna:
Du ska kunna använda dig ord och språk som hör till ämnet.

Du använder fler relevanta begrepp på ett korrekt sätt. Du kan alltså inte använda massor av begrepp som du inte förstår.

Du måste förstå begreppen för att kunna använda dem i rätt sammanhang. 

För högre nivå ska du kunna använda begrepp och ord på ett korrekt sätt och dessutom skilja på närliggande begrepp som stat, kommun, landsting. 



Fraser du kan använda:
Använd begreppet så att det syns att du förstår det
·        I Sverige lever vi i en demokrati, därför att
·        Sverige sägs vara ett jämställt land, ändå tar kvinnor ut flera föräldradagar än män
Förklara begerepet inom parantes
·        I Sverige lever vi i en demokrati (folkstyre på grekiska)
·        Sverige sägs vara ett jämställt (lika fördelning mellan kön) land, ändå tar kvinnor ut flera föräldradagar än män







2.7 Föra resonemang - I vilken omfattning underbygger du ditt resonemang med hjälp av korrekt fakta, logik, exempel och egna erfarenheter?

För ett A ska du: använda dig av väl utvecklade resonemang
För ett C ska du: använda dig av utvecklade resonemang
För ett E ska du: använda dig av enkla resonemang

För ett A ska du: använda dig av väl underbyggda resonemang
För ett C ska du: använda dig av relativt väl underbyggda resonemang
För ett E ska du: använda dig av till viss del underbyggda resonemang

Du ska kunna:
För högre nivå ska du kunna:
Du ska kunna använda korrekt fakta, exempel och egna erfarenheter i dina resonemang.

För högre nivå ska du kunna bygga dina resonemang med hjälp av relevant fakta, exempel och egna erfarenheter.

Dina resonemang ska följa en röd tråd och vara logisk.

Väl underbyggda resonemang är logiska och tydliga. 






  

3.1 Ge omdömen - I vilken utsträckning är du konkret i dina omdömen? 

För ett A ska du: ge väl utvecklade omdömen 
För ett C ska du: ge utvecklade omdömen 
För ett E ska du: ge enkla omdömen 

Du ska kunna:
För högre nivå ska du kunna:
Du ska kunna ge omdömen som är konkreta med exempel. Enklare omdömen kännetecknas av att de är "allmänt hållna" och ibland övergripande. Det vill säga att man upprepar bedömningsmallens kriterier, inte ger exempel eller är abstrakta som "du kunde varit tydligare", utan att ge ett exempel på vad man menar. 

För högre nivå ska du kunna ge konkreta, mer detaljerade och tydligare omdömen. 






  
3.2 Ge omdömen- I vilken utsträckning är värderingarna underbyggda/sakliga? 

För ett A ska du: ge väl utvecklade omdömen 
För ett C ska du: ge utvecklade omdömen 
För ett E ska du: ge enkla omdömen 

Du ska kunna:
För högre nivå ska du kunna:
Du ska kunna uttrycka värderingar och åsikter som är sakligt grundade. 

Enklare omdömen kännetecknas av eget tyckande (subjektiva värderingar) som: "jag tycker...". 

För högre nivå ska värderingarna i mer utvecklade omdömen kännetecknas av att de är sakliga och ofta grundade i fakta eller principer i ämnet.

Fraser du ska använda:

·         "Jag tycker...". 
·         "Enligt Dagens nyheter...."
·         "Jag har läst att..."
·          "Enligt statistik..."
·         ”Utifrån bedömningsmallen..”





4.1 Föra diskussionen/resonemangen framåt - Vilken innehållslig bredd har diskussionen/resonemanget/samtalet?

För ett E ska du: till viss del föra diskussionen/resonemanget framåt
För ett C ska du: föra diskussionen/resonemanget framåt
För ett A ska du: föra diskussionen/resonemanget framåt och fördjupa eller bredda tankegången

Du ska kunna:
För högre nivå ska du kunna:
Du ska kunna beröra någon eller några stycken fördelar och nackdelar.

För högre nivå ska du behandla det innehåll som är relevant att ta upp i diskussionen.
Alltså att lyfta fram det viktiga. Det kan handla om att jämföra flera fördelar och nackdelar. 


  

4.2 Föra diskussionen/resonemangen framåt - I vilken utsträckning kan du konkretisera det du vill få sagt i diskussionen/resonemanget?

För ett E ska du: till viss del föra diskussionen/resonemanget framåt
För ett C ska du: föra diskussionen/resonemanget framåt
För ett A ska du: föra diskussionen/resonemanget framåt och fördjupa eller bredda tankegången

Du ska kunna:
För högre nivå ska du kunna:
Du ska kunna ge exempel och på ett konkret sätt förklara ditt resonemang.

Du ska också kunna redogöra för helheter och detaljer eller mellan konkreta exempel och generella mönster.
 I en bildanalys kan du till exempel förklara bildens fysiska aspekter som färg, form, innehåll.
Du ska kunna röra dig mellan det konkreta och abstrakta i och form.
diskussionen/resonemanget.


Fraser du ska använda:
Vad föreställer bilden? Du ska också kunna säga något om bildens budskap utifrån helheten och även detaljerna. Målningen "Storm på havet" föreställer ett skepp i en storm på havet. Det är fiskmåsar som cirkulerar runt skeppet, det måste betyda att skeppet är nära land. Det kan vara exempel på hur du konkretiserar vad du faktiskt ser och dina slutsatser. 





4.3 Föra diskussionen/resonemangen framåt - I vilken utsträckning kan du problematisera?

För ett E ska du: till viss del föra diskussionen/resonemanget framåt
För ett C ska du: föra diskussionen/resonemanget framåt
För ett A ska du: föra diskussionen/resonemanget framåt och fördjupa eller bredda tankegången

Du ska kunna:
För högre nivå ska du kunna:
Du ska kunna redogöra för olika sidor av en tanke/åsikt. 

För att nå en högre nivå ska du kunna byta perspektiv i diskussionen/resonemanget, du ska kunna "vrida och vända" på ett problem.

Fraser du ska använda:
·        "Å ena sidan..., å andra sidan..."
·        Låt oss säga att du diskuterar abort med tre klasskompisar. Du är för abort och anser att alla ska få bestämma över sin egen kropp är viktigast. Dina klasskompisar är mot abort eftersom de tycker att allt liv är heligt eftersom det är Gud som skapar liv, den andra är emot abort eftersom hen tycker att alla barn ska ha rätt att leva. Du står fast vid din åsikt att alla ska få bestämma över sin egen kropp men du kan ha förståelse för dina klasskompisars argument. "Jag förstår att man inte lättvindigt ska kunna utföra aborter hur som helst, allt liv har ett värde men....."



  
4.4 Föra diskussionen/resonemangen framåt - I vilken utsträckning fördjupar du diskussionen/resonemanget i flera led?

För ett E ska du: till viss del föra diskussionen/resonemanget framåt
För ett C ska du: föra diskussionen/resonemanget framåt
För ett A ska du: föra diskussionen/resonemanget framåt och fördjupa eller bredda tankegången

Du ska kunna:
För högre nivå ska du kunna:
Du ska kunna föra ett resonemang i flera steg.
Tänk dig att du argumenterar och har två argument för en åsikt. Man bör förbjuda godis i skolan, 1: för att socker är onyttigt och 2: för att sockertoppar stör koncentrationen från skolarbetet. 

För högre nivå ska du kunna föra ett resonemang i flera sammanhängande led.
Du ska kunna foga samman delar till en helhet. Du ska kunna synliggöra dolda strukturer eller perspektiv. 

Fraser du ska använda:

  • "därför att..."
  • "det leder till...",
  • "det händer på grund av..."
  • "eftersom..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar